Oldal kiválasztása

2019. március 12.         online kereskedelem

Az online kereskedelem igazi nyertesei

Nemrég jelent meg egy érdekes írás a www.entrepreneur.com–on, ami az e-kereskedelem egy egyre inkább elhatalmasodó problémájára mutat rá. Ezt vesszük górcső alá jobb ha tudod sorozatunk #4 írásában.

Az online kereskedelmi aranyláz

A 2000-es évek elejétől töretlen és folyamatos az internetes vásárlás térnyerése, ami a hagyományos fizikai üzletben értékesítő vállalkozások egy részét csődbe is vitte, vagy rákényszerítette, hogy nyissanak ők is az online tér irányába.

Az Amazon fejlődésével vagy az olyan bérelhető webáruház szolgáltatások megjelenésével, mint pl. a Shopify, (itthon a Shoprenter) a korábbiaknál jóval gyorsabban, olcsóbban és egyszerűbben tudtak a kisvállalkozások is webshopot indítani. Ez rengeteg új céget vonzott az online értékesítés világába, ami egy öldöklő verseny kezdetét is jelentette.

Az internet globális térnyerésével és a kereskedelmi akadályok lebomlásával webáruházak milliói indultak harcba a potenciális vásárlók figyelméért, és ennek a küzdelemnek a színtere leginkább 3 felületre összpontosult. A Google, a Facebook és az Amazon oldalaira, azaz ahol a felhasználók nagy számban és potenciális vásárlói szerepükben is jelen vannak.

A folyamatosan növekvő torta

2018-ban az USA e-kereskedelmi piacának forgalma elérte az 500 milliárd dollárt, és a leggyorsabban fejlődő iparágává nőtte ki magát az ottani gazdaságnak. A hazai online kereskedelmi szektor sem panaszkodhat, hiszen az utóbbi években rendre 20% feletti növekedéseket produkált és meghaladta az 550 milliárd forint összforgalmat is.

Ennek a folyamatnak van még egy öngerjesztő hatása. Azaz minél nagyobb a torta, annál többen szeretnének 1-1 szeletet belőle, ami még több céget és még nagyobb versenyt eredményez az internetes piacokon. Csak az USA-ban több mint 1 millió e-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozás van. A hazai számok ettől jóval elmaradnak, de itthon is azért közel 15.000(!) webshopot becsülnek a szakértők.

Miért baj ez?

A probléma valódi forrása abból fakad, hogy a Google és a Facebook is korlátozza a megjelenített hirdetések számát saját felületein. Teszik ezt a felhasználói élmény megvédésére hivatkozva leginkább. Tény, hogy valóban problémás lenne, ha minden második Facebook falunkon látott tartalom reklám lenne vagy oldalakat kellene lapoznunk a Google keresőjében az első hirdetés nélküli találatért. De az sem lenne szerencsés, ha a látogatott weboldalakon sokkal több banner férkőzne a hasznos tartalmak közé, a Youtube-on felbukkanó mégtöbb idegesítő reklámról nem is beszélve.

Ha egyre több hirdető jelenik meg egy eleve korlátos rendszerben, az óhatatlanul is a hirdetési költségek emelkedését vonja magával. Ha pedig több pénzbe kerül 1-1 vásárló megszerzése, az a profitra is negatívan hat.

Az nyer, aki a legtöbbet tudja költeni egy vásárló megszerzéséért

A fenti szituáció ott lehet a legproblémásabb ahol az átlagosnál is magasabb a verseny a cégek között vagy ahol eleve kisebb árréssel tudnak csak dolgozni a vállalkozások. Már most sem ritka, hogy konkrétan veszteséges 1-1 online értékesítési folyamat vagy kampány.

1-2 éves időtávlatban is olvasni duplázódó, triplázódó ügyfélszerzési költségekről, ami, ha így folytatódik tovább, rövid időn belül tömeges kiszállásra kényszerít majd sok tömegtermékeket értékesítő vagy rossz üzleti modellben működő kisebb webshopot. A nagyobb, tőkeerősebb cégeknél beleférhet, hogy a második vagy harmadik vásárláson realizálják a profitot, sokaknál viszont nem.

Az ügyféladatbázis és közönségépítés, valamint a vásárlói érték maximalizálására törekvés lehet egy gyógyír a fenti helyzetre, hiszen többszörösen könnyebb és olcsóbb is elégedett vásárlóknak újra értékesíteni, de lassan forgó áruk esetén vagy nagyon árérzékeny célközönség esetén ez sem biztos recept.

Eközben a nagyok láthatóan egyre jobban vannak

Forrás: Statista.com

A fenti két ábrán tökéletesen látható, hogy a 2 nagy hirdetési óriás árbevételére milyen jó hatással volt az e-kereskedelem fellendülése.

Az Amazont is mindenképpen meg kell említeni, ha már online kereskedelem a téma. Bár Magyarországról közvetlenül Amazonon értékesíteni még csak kerülőutakon lehet, Amerikában és Nyugat-Európában már a legjelentősebb online piactér. Az USA online kereskedelmének több mint 30%-a zajlott tavaly az Amazon felületein, melynek forgalma meghaladta a 175 milliárd dollárt.

Az Amazon felülete rettentő kényelmes és gyors megoldást kínál azoknak, akik interneten árulnák termékeiket. A reklámozástól a raktározáson át, egészen a kiszállításig elvégzik kérés esetén a kereskedői feladatokat, 15-25%-ot lecsípve ezért az árbevételből.

Legnagyobb hátránya ennek a rendszernek, hogy sokkal jobban ki van téve a kereskedő a piactér változásainak, nem fér hozzá a vásárlói adatokhoz, 1-1 módosítás következtében akár egyik napról a másikra jelentősen és befolyásolhatatlanul visszaeshet vállalkozásunk forgalma. Itt olvasható egy hosszabb magyar nyelvű írás konkrétan egy ilyen esetről.

Konklúzió

Annyi azért a fentiekből is látszik, hogy az online kereskedelem esetében sincs kolbászból a kerítés. Most is vannak szép számmal persze, akik jelentős nyereséget tudnak generálni webshopjukkal, viszont nekik a jövőben ugyanúgy számolniuk kell a verseny és a hirdetési költségek növekedésével.

Kicsik és nagyok számára is egyre inkább az lesz majd a fennmaradás kulcsa, hogy mennyire tudnak a Google vagy Facebook hirdetési felületein kívülről is látogatókat és vásárlókat vinni oldalaikra.

Hamarosan jövünk a sorozat következő írásaival, ha tetszett a bejegyzés oszd meg másokkal is! 🙂

Ha új weboldalra vagy erősebb marketingre lenne szükséged, keress minket bizalommal. 

Ha szeretnél még több írást olvasni a Vevőszerző Műhely blogról, azt ide kattintva teheted meg.

 

Zoltán

A Vevőszerző Műhely társalapítója, marketing és menedzsment diplomás közgazdász, online vállalkozó. A blogon olyan tapasztalatokat, tippeket vagy érdekesebb dolgokat osztok meg, melyek akár neked is hasznosak lehetnek, ha érdekel a marketing világa. Kérdés esetén keress bátran.

Hogy jobban pörögjön az üzlet!

Értesülj elsők között!

Ha nem szeretnél lemaradni szakmai útmutatóinkról, elemzéseinkről és ajánlatainkról, kattints a gombra:

Vevőszerző Műhely 2018….|….Minden jog fenntartva….|….Adatkezelési nyilatkozat….|….Impresszum

Hogy jobban pörögjön az üzlet!

Vevőszerző Műhely 2018
Minden jog fenntartva
Adatkezelési nyilatkozat
Impresszum

Szakmai írások, elemzések, ajánlatok elsőkézből!

Nincs spam, nincs kéretlen tartalom, csak olyat küldünk, amit mi is szívesen olvasnánk.
Ha mégsem tetszene, 1 kattintással leiratkozhatsz.

Üdv a Műhelyben! :)

Heti Akciók Kaposvár

Kérjük, írd be email címedet a regisztráció megkezdéséhez.

Köszönjük! Néhány percen belül megérkezik címedre a regisztráció befejezéséhez szükséges email.

Kérjük, írd be email címedet a regisztráció megkezdéséhez. Ezután levélben elküldjük a jelentkezési lapot. Ennek kitöltése kb. 15 percet vesz igénybe tőled.

Köszönjük! Néhány percen belül megérkezik címedre a regisztráció befejezéséhez szükséges email.

Kérjük, írd be email címedet és vállalkozásod nevéd, melyre korábban elkészítettük Heti Akciók Kaposvár adatlapodat. Erre hamarosan megküldjük belépési adataidat, amelyekkel a hirdetéseket tudod felvinni.

Köszönjük! Hamarosan megküldjük a belépést a fiókodhoz.

Share This

Tetszett az írás?

Oszd meg ismerőseiddel is! Köszönjük :)