Oldal kiválasztása

2019. január 17.         vállalkozásfejlesztés, a marketing fontossága

Az ördög tudománya

Kezdhetjük egy találós kérdéssel?

Szeretheted, utálhatod, lenézheted, tudomást sem vehetsz róla, istenítheted, gazdaggá vagy tönkre is teheti vállalkozásodat, mi az?

A válasz:

A MARKETING

Egyesek szerint mindennek az alfája és omegája, mások szerint a legfeleslegesebb és leghitványabb tevékenység. De akkor mi az igazság?

Mielőtt rátérnék ennek bővebb kifejtésére, egy rövid magyarázat miért is született meg ez a cikk a Vevőszerző Kalandozások sorozatban, és miért is EZ a belépő a „Vevőszerző Szigetünkre”:

A fentieket olvasva előfordulhat, hogy kérdések merülnek fel benned a leírtakkal kapcsolatban – ha bizalmat szavazol nekünk még pár percre, részletesen megválaszoljuk ezeket a folytatásban!

Joggal merülhet fel benned a gondolat, hogy részrehajlóan hazabeszélek ezen az oldalon, és a marketing jelentőségét próbálom felértékelni, de hadd tegyek fel neked 4 kérdést, amibe biztosan te is bele tudsz helyettesíteni számos céges példát a környezetedből:

  1. Ha rosszul, vagy egyáltalán nem méred fel a vásárlói igényeket vállalkozásod indulása előtt, esetleg rossz célcsoportnak próbálsz eladni, annak mi lesz a vége?
  2. Ha kiváló a terméked vagy a szolgáltatásod, de nem talál rád a vásárló, annak mi lesz a vége?
  3. Ha megjelenéseddel vagy kommunikációddal nem tudsz bizalmat építeni, annak mi lesz a vége?
  4. Ha elhanyagolod visszatérő vásárlóidat és csak az újak megszerzésére koncentrálsz, annak mi lesz a vége?

Persze egy vállalkozásba számos tényező miatt bele lehet bukni, de az biztos, hogy ebben a gyenge marketing tevékenységnek kiemelt szerepe lehet.

Egy kis tényállás

Az Opten céginformációs rendszer statisztikái alapján évente 25-30ezer új cég alakul, de sajnos kis részük tud csak hosszú távon is sikeresen működni.

Az elmúlt 20 évet nézve az újszülött cégek túlélési képességei sosem voltak egetrengető magasságokban, de az adatok azt mutatják, hogy az új alapítású cégek várható élettartama évről-évre egyre rövidebb. (Forrás: Piac és Profit)

Ez véletlen lehet annak fényében, hogy:

„a kisvállalkozások még mindig több mint 1/3-a nem végez semmilyen marketing tevékenységet, a maradék között is sokan tudatosság nélkül vagy megszokások alapján cselekszenek. A javasolt 10% körüli forgalomarányos marketing költés pedig mindössze 5% környékén mozog náluk.”

 Tegyünk egy kísérletet ennek megfejtésére..

Az ellentmondás, ami üzletek tízezreit tette tönkre az évek során

Tapasztalatainkból kiindulva azt látjuk, hogy itthon a kisvállalkozások többsége, ha költ is marketingre, általában mostohagyerekként vagy szükséges rosszként tekint rá. (Tisztelet az egyre nagyobb kivételnek). Ez adódhat abból, hogy nem tud rá pénzt áldozni, nem látja értelmét, vagy eleve negatívan viszonyul a tevékenységhez.

De miből adódik ez, és mi is a címben kiemelt ellentmondás?

15-20-30 éve általános volt a vélekedés, hogy a jó termék vagy szolgáltatás eladja magát, nem kell túlbeszélni. (És nagy többségében el is adta.) Kisebb is volt a kínálat, a verseny sem volt ekkora, hűségesebbek is voltak a vásárlók, egy fokkal egyszerűbb volt újat vagy érdekesebbet mutatni. Mára ez minden elemében megváltozott.

Aztán ehhez párosítanék még pár emberi tényezőt, ami a cégvezetők egy nagyobb részénél megjelenhet:

  • nem ért hozzá és nem is akar újat tanulni
  • nem szívesen hívja fel jobban a cégére a figyelmet, mert bizonyos dolgok miatt tart a konkurenciától vagy a hatóságoktól
  • nem tudja kihez forduljon
  • kevésbé harsány, nem hivalkodó természet, nem akarja cégét megmutatni, nem konfrontálódik a versenytársakkal
  • bár nem maximálisan elégedett, de elvan a jelenlegi helyzetével, nem tud vagy nem akar új vásárlókat szerezni

A lényeg: NEM vagy NEM MEGFELELŐEN MARKETINGEZIK

No de mi az ellentmondás másik oldala?

Nem minden vásárló vállalkozó, de minden vállalkozó vásárló!

Vásárolni mindannyian szeretünk. Szeretünk jó ajánlatokat találni, szeretjük ha megszólítottnak érezzük magunkat, ha jól bánnak velünk, ha figyelmesek velünk, ha fontosnak érezzük magunkat, a kiváló ár-érték arányokat és még jó pár hasonló tényezőt, amivel igazolni tudjuk magunkban, hogy jó döntést hoztunk.

Ellenben, ha a hirdetési vagy vásárlás folyamatban valami rosszul sül el, hajlamosak vagyunk kritikusak lenni, gyorsan ítélni, olykor csalódottnak vagy mérgesnek érezzük magunkat 1-1 hiba miatt.

És bár szerintem a vállalkozók egy nagy része empatikusabban áll vásárlóként sorstársaihoz, a fenti hibákat sokkal könnyebben észreveszi másnál, mint magánál. És itt ér össze az ellentmondás.

Ha fogyasztóként látjuk, halljuk érzékeljük, hogy valami nem (elég) jó, nem elég meggyőző, nem elég minőségi, nem elég személyre szóló, lebilincselő, magához láncoló, akkor vállalkozóként miért hanyagoljuk ezt el?

Miért nem adunk meg cégünknek minden lehetőséget, hogy szeressék a vásárlók és visszatérjenek? Miért nem alakítjuk ki azt az állapotot, amivel (kritikus) fogyasztóként a legelégedettebbek lennénk? Amellett, hogy üzletileg hosszabb távon ez kifizetődő lesz, vállalkozóként igazi büszkeség fog eltölteni egy szép weboldal, egy jól sikerült kampány, vagy egy elégedett vásárlói visszajelzés hatására.

Persze ahogy korábban említettem, a marketing önmagában nem képes hosszantartó sikerre vinni egy vállalkozást, hiszen ahhoz kell a jó termék és a létező és számottevő vásárlói igény, de a fentiek fényében talán mégsem az ördög tudománya.

Marketingezz, marketingezz jobban, vevőbarátabban, ha szükség van rá, mi segítünk! ☺

Ha szeretnél még több írást olvasni a Vevőszerző Műhely blogról, azt ide kattintva teheted meg.

 

Zoltán

A Vevőszerző Műhely társalapítója, marketing és menedzsment diplomás közgazdász, online vállalkozó. A blogon olyan tapasztalatokat, tippeket vagy érdekesebb dolgokat osztok meg, melyek akár neked is hasznosak lehetnek, ha érdekel a marketing világa. Kérdés esetén keress bátran.

Hogy jobban pörögjön az üzlet!

Értesülj elsők között!

Ha nem szeretnél lemaradni szakmai útmutatóinkról, elemzéseinkről és ajánlatainkról, kattints a gombra:

Vevőszerző Műhely 2018….|….Minden jog fenntartva….|….Adatkezelési nyilatkozat….|….Impresszum

Hogy jobban pörögjön az üzlet!

Vevőszerző Műhely 2018
Minden jog fenntartva
Adatkezelési nyilatkozat
Impresszum

Szakmai írások, elemzések, ajánlatok elsőkézből!

Nincs spam, nincs kéretlen tartalom, csak olyat küldünk, amit mi is szívesen olvasnánk.
Ha mégsem tetszene, 1 kattintással leiratkozhatsz.

Üdv a Műhelyben! :)

Heti Akciók Kaposvár

Kérjük, írd be email címedet a regisztráció megkezdéséhez.

Köszönjük! Néhány percen belül megérkezik címedre a regisztráció befejezéséhez szükséges email.

Kérjük, írd be email címedet a regisztráció megkezdéséhez. Ezután levélben elküldjük a jelentkezési lapot. Ennek kitöltése kb. 15 percet vesz igénybe tőled.

Köszönjük! Néhány percen belül megérkezik címedre a regisztráció befejezéséhez szükséges email.

Kérjük, írd be email címedet és vállalkozásod nevéd, melyre korábban elkészítettük Heti Akciók Kaposvár adatlapodat. Erre hamarosan megküldjük belépési adataidat, amelyekkel a hirdetéseket tudod felvinni.

Köszönjük! Hamarosan megküldjük a belépést a fiókodhoz.

Share This

Tetszett az írás?

Oszd meg ismerőseiddel is! Köszönjük :)